BOOMERASKING - KADA LJUDI PREUSMJERAVAJU RAZGOVOR DA BI PRIČALI O SEBI
Boomerasking -
kada ljudi preusmjeravaju razgovor da bi pričali o sebi
U svakodnevnim razgovorima većina
ljudi voli kada ih se pita o njihovim životima, ili barem tako kažu opće
prihvaćena pravila dobre komunikacije.
Pitanje-hvalisanje (ask-bragging)
To je kada osoba postavi pitanje samo kako bi potom istaknula
vlastiti uspjeh. Na površini izgleda kao iskazan interes, ali vrlo brzo postaje
jasno da je pitanje samo uvod za samopromociju.
Primjer iz svakodnevice:
„Kako je prošao tvoj sastanak s klijentom?“ – pita kolegica u
uredu.
Dok još ni ne završiš rečenicu, ona doda: „Ja sam jučer imala prezentaciju pred
upravom i baš su me svi pohvalili, rekli su da je bila najbolja do sada!“
Psihološki pogled:
Ljudi često koriste ovaj oblik komunikacije kad imaju potrebu za
priznanjem i potvrdom vlastite vrijednosti, ali nisu sigurni kako to zatražiti
na direktan način. Ponekad su navikli da moraju prikazati savršenstvo kako bi
zaslužili prihvaćanje. Iako se možda žele povezati, ovakvo ponašanje kod drugih
izaziva osjećaj da nisu doista viđeni ili važni.
Pitanje-žalba (ask-complaining)
Ovdje osoba postavlja pitanje s ciljem da izrazi nezadovoljstvo,
frustraciju ili se požali – često bez iskrene želje da čuje tuđe mišljenje.
Primjer iz svakodnevice:
„Kako ti se čini naš novi šef?“ – pita poznanik u hodniku.
Tek kreneš govoriti nešto pozitivno, kad on preuzima: „Meni užasno ide na
živce. Stalno mijenja mišljenje i stalno nešto zahtijeva. Jedva čekam da ode.“
Psihološki pogled:
Pitanje-žalba često je oblik traženja emocionalne potvrde – osoba
možda želi čuti „I meni je takav!“ kako bi se osjećala manje usamljeno u svom
nezadovoljstvu. Ipak, umjesto stvarnog dijaloga, koristi pitanje kao alibi da
istrese negativnost. Ovakav pristup dugoročno iscrpljuje odnose jer sugovornici
osjećaju da ih se koristi kao emocionalni otpad – umjesto da ih se pita s
istinskom znatiželjom.
Pitanje-dijeljenje (ask-sharing)
Ovdje se postavlja pitanje, ali odgovor nije ni pohvala ni žalba –
već neutralna informacija o sebi. Ipak, i ovo ponašanje može biti smetnja u
stvarnoj komunikaciji.
Primjer iz svakodnevice:
„Imaš li djece?“ – pita netko na poslovnom ručku.
Kad odgovoriš, osoba odmah uzvrati: „Ja imam dvoje, kći i sina, sad su već
srednja škola…“
Psihološki pogled:
Ovo ponašanje često proizlazi iz želje da se razgovor održi živim
ili da ne dođe do neugodne tišine. Ponekad iza toga stoji i navika da se
vlastite informacije smatraju „zanimljivijima“ ili da se ne zna kako produbiti
tuđi odgovor. Iako nije zlonamjerno, ovakav način komunikacije može prekinuti
sugovornikovu priču prije nego što se pravo razvije, ostavljajući dojam da
dijeljenje nije bilo dobrodošlo.
Kako prepoznati i prevladati boomerasking?
Svjesnost o ovim obrascima je prvi korak prema kvalitetnijoj
komunikaciji. Razumijevanje da ti obrasci često proizlaze iz nesigurnosti i
želje za povezivanjem može pomoći da ih lakše prepoznaš i promijeniš.
Evo nekoliko savjeta:
·
Prakticiraj aktivno slušanje: Umjesto da razmišljaš o svom odgovoru dok sugovornik priča,
usredotoči se na njegove riječi, osjećaje i neverbalne znakove. To će ti pomoći
da postavljaš relevantna pitanja i pokažeš iskreno zanimanje.
·
Prihvati tišinu: Pauze u razgovoru nisu nužno neugodne. One pružaju prostor
za razmišljanje i mogu produbiti razgovor.
·
Vježbaj izražavanje sebe bez
preuzimanja razgovora: Pokušaj izravno
podijeliti svoje misli i osjećaje bez potrebe da se postavi pitanje kao uvod.
Na primjer, umjesto da pitaš „Jesi li vidio novi film?“ i odmah odgovoriš, reci
„Baš sam gledala novi film i jako mi se svidio!“
Zašto se ovo događa?
Ljudi se često boje tišine,
odbacivanja ili toga da neće biti dovoljno zanimljivi. Umjesto da ostave
prostor za drugu osobu, brzo ispunjavaju prazninu vlastitim riječima. Boomerasking tako postaje
nesvjesna navika – štit od nelagode. Ali ako želimo izgraditi stvarnu bliskost
i povjerenje u odnosima, važno je osvijestiti ove obrasce.
Prava komunikacija nije „razmjena replika“, nego stvaranje
prostora u kojem se obje strane osjećaju viđeno, saslušano i vrijedno. Nema
ničeg ljepšeg od osjećaja da te netko zaista želi čuti bez da te prekine,
nadmaši ili usmjeri razgovor prema sebi.
Pripremila: Ivana Matas
Primjedbe
Objavi komentar