ŠTO SVE DIJETE UČI IZ SLIKOVNICA?
Što sve dijete uči iz slikovnica?
Od najranije dobi, djeca kroz
igru, dodir, zvukove i slike upoznaju svijet oko sebe. Među prvim medijima koji
im omogućuju to istraživanje nalaze se slikovnice.
Učenje kroz slike i
riječi
Prva
iskustva sa slikovnicama počinju često i prije nego što dijete progovori.
Promatranjem slika i slušanjem glasa roditelja/staratelja koji čita, dijete
povezuje vizualno i auditivno iskustvo.
To
povezivanje potpomognuto je ritmičkim ponavljanjima, jednostavnim rečenicama i
poznatim situacijama koje su često tema slikovnica. Time se potiče razvoj
govora i razumijevanje jezika.
Djeca u ranom razvoju još ne
razdvajaju realnost od fikcije, što znači da likovi iz slikovnica za njih imaju
stvarnu vrijednost. Kroz njihove avanture, dijete može upoznavati nove pojmove,
razumjeti odnose među ljudima, pa čak i učiti osnovne pojmove iz prirode,
matematike ili društva. Na primjer, kroz slikovnice o prirodi djeca mogu
naučiti o životinjama, vremenskim prilikama ili godišnjim dobima.
Poistovjećivanje s
likovima
Jedan
od najvažnijih aspekata slikovnica je mogućnost poistovjećivanja s likovima. Djeca se prepoznaju u
likovima koji doživljavaju slične situacije kao i oni – prvi dan vrtića, sukob
s prijateljem, strah od mraka ili potrebu za roditeljskom pažnjom.
Kad
vide kako se likovi nose s emocijama i izazovima, djeca uče kako se i sama mogu
nositi sa sličnim situacijama. Ova vrsta identifikacije pomaže djeci razviti
osjećaj vlastite vrijednosti i snalažljivosti u svakodnevnim situacijama.
Ovo poistovjećivanje ima
snažan emocionalni utjecaj jer omogućuje djeci da iz sigurne udaljenosti
promatraju svoje strahove, nade i želje. Tako se uči emocionalna regulacija,
razumijevanje vlastitih osjećaja, ali i razvijanje empatije prema drugima. Djetetu
se pruža mogućnost da kroz priče razradi unutarnje sukobe i dobije emocionalnu
potvrdu.
Razvoj emocionalne
inteligencije
Slikovnice
su izuzetno važan alat u razvoju emocionalne inteligencije. Kroz priče o
prijateljstvu, gubitku, sreći ili ljutnji djeca uče imenovati i razumjeti
emocije. Mnoge slikovnice sadržavaju likove koji otvoreno govore o svojim
osjećajima, što djetetu daje primjer kako se nositi s vlastitim emocijama.
Dodatno, kada roditelj ili
odgojitelj čita slikovnicu i razgovara s djetetom o tome kako se lik osjeća,
otvara se prostor za dijalog. Dijete može izražavati vlastite misli i osjećaje,
razvijajući tako vještinu komunikacije i emocionalne pismenosti. Ovaj dijalog
potiče i razvoj socijalne inteligencije jer se dijete uči slušati, postavljati
pitanja i dijeliti iskustva.
Interaktivnost i
zajedničko čitanje
Slikovnice
također potiču interakciju između djeteta i odrasle osobe. Spomenuto zajedničko
čitanje stvara osjećaj sigurnosti, povezanosti i ljubavi. Djeca se osjećaju
važno i slušano, što izravno utječe na njihov emocionalni razvoj. Ove
zajedničke aktivnosti stvaraju rutinu, što dodatno pomaže djeci u osjećaju
stabilnosti i pripadnosti.
Tome
dodatno pogoduju interaktivne slikovnice s prozorčićima, taktilnim elementima
ili zvukovima koje potiču zajedničko istraživanje, ali i motorički razvoj.
Djeca
su potaknuta na aktivno sudjelovanje – listanje, pritiskanje, dodirivanje – što
potkrepljuje vezu između učenja i igre. Taktilne slikovnice posebno su korisne
za bebe i malu djecu jer stimuliraju više osjetila istovremeno, čime se potiče
integracija osjetilnih informacija, a postavljanje pitanja roditelja to dodatno
potiče.
Razvijanje mašte i
kreativnosti
Slikovnice
otvaraju vrata svijetu mašte. Priče o životinjama koje govore, dalekim planetima, neobičnim
mjestima ili svakodnevnim situacijama prikazanim na zanimljiv način, razvijaju
dječju kreativnost. Mašta razvijena na ovaj način temelj je za mnoge druge
oblike učenja i kreativnog izražavanja.
Zamišljanjem
što bi se moglo dogoditi dalje, osmišljavanjem vlastitih završetaka priča ili
stvaranjem vlastitih likova, dijete razvija sposobnost apstraktnog razmišljanja
i narativne vještine. Ove sposobnosti kasnije postaju temelj za uspjeh u
čitanju, pisanju i usmenom izražavanju.
Također,
ovakav pristup potiče logičko razmišljanje jer dijete pokušava razumjeti uzrok
i posljedicu događaja u priči.
Utjecaj slikovnica na
kognitivni razvoj
Osim
emocionalnih i jezičnih koristi, slikovnice igraju ključnu ulogu u kognitivnom
razvoju. One pomažu djeci razviti pažnju, pamćenje, logičko zaključivanje i
sposobnost sekvenciranja (redoslijed događaja). Pitanjima poput „Što misliš da
će se dogoditi sljedeće?“ ili „Zašto je zeko bio tužan?“, dijete vježba
analitičko razmišljanje.
Slikovnice
koje uključuju brojanje, prepoznavanje oblika, boja ili prostornih odnosa
dodatno proširuju dječje spoznajne vještine. Tako djeca uče povezivati riječi s
konceptima i razvijaju osnovne matematičke i znanstvene pojmove.
Pripremila:
Ivana Matas
Primjedbe
Objavi komentar