PRVI RAZRED OSNOVNE ŠKOLE - ŠTO DIJETE TREBA ZNATI PRIJE POLASKA U ŠKOLU?







Prvi razred osnovne škole - što dijete treba znati prije polaska u školu?




Svake godine sve je veći broj djece odgođene za prvi razred, sve je više teškoća u razvoju, a školski program djeci postaje sve zahtjevniji. Neki roditelji znaju reći da njihovo dijete već zna čitati pri upisu u školu, a neki kažu da im djeca još ne znaju prepoznati nijedno slovo. Što je onda ispravno? Što djeca zapravo trebaju znati prije polaska u školu? Odgovor na ova pitanja saznajte u ovome članku.




Što su predvještine čitanja i pisanja?

Predvještinama čitanja i pisanja nazivamo sve one vještine koje dijete mora razviti da bi kasnije uopće moglo čitati i pisati. Ima ih mnogo, a sve bi trebale biti razvijene do polaska u školu.

Prije četvrte godine djecu treba što više izlagati interaktivnom čitanju slikovnica, učenju pjesmica, brojalica i slično. Na taj način dijete jača jezično znanje koje će mu biti neophodno za kasnije akademske vještine. U ovoj dobi dijete treba naučiti, primjerice, prebrojavanje, boje, prijedloge. Dijete s vremenom treba imati što ispravnije rečenične strukture i dobro jezično razumijevanje.

S četiri godine dijete bi već trebalo znati prepoznati i producirati rimu. Rima se najbolje uči kroz pjesmice i brojalice, a poznavajući rimu dijete uči razvijati svoj sluh za prepoznati određene glasove koji će mu kasnije biti potrebni za čitanje i pisanje. U ovoj dobi dijete treba razvijati i grafomotoriku – povlačenje linija, oblika, bojanje u crtama i slično.

S pet godina dijete bi trebalo znati rastavljati riječi na slogove i prepoznati o kojoj se riječi radi kada ju kažemo iscjepkanu na slogove. Na primjer, "Ako kažem LU-BE-NI-CA, koju si riječ čuo/la?" ili "Idemo probati pljeskati riječ salata: SA-LA-TA. Koliko smo puta pljesnuli?". Naravno, dijete u ovoj dobi ne treba znati što znače slogovi ni kako oni tvore riječ, dovoljno je samo da ih dijete može rascjepkati ili povezati riječ. U ovome razdoblju dijete bi trebalo razvijati finu motoriku te ispravan hvat olovke, fine linije i slično.

Sa šest godina dijete bi trebalo imati razvijenu glasovnu analizu i sintezu. To znači da bi dijete trebalo moći prepoznati, primjerice, koji je prvi glas u nekoj riječi ili koji je zadnji glas u riječi: "Koje slovo prvo čuješ kad kažem ZZZZZ-IMA?" ili "Koje slovo zadnje čuješ kada kažem MAM-AAA?". Također se treba poticati prepoznavanje cijele riječi. Na primjer, "Ako kažem T-A-T-A koju sam riječ rekla?". Možete potaknuti i da dijete samo proba iscjepkati riječi na glasove. Osim toga, trebalo bi moći prepoznati ili napisati barem neka slova abecede. Vještina povlačenja linija i crtanja u ovoj dobi već treba biti usavršena kako bi dijete moglo krenuti usvajati vještine pisanja.



Zaključak

Zaključno, vaša djeca ne trebaju znati čitati i pisati pri polasku u školu. To su vještine koje se uče na nastavi. Međutim, ne bi smjela doći u školu bez ikakvog predznanja. Odnosno, s njima morate raditi na poticanju gore navedenih predvještina. To ne mora biti samo sustavna poduka, nego sve te vještine možete raditi kroz igru. Na kraju krajeva, djeca najbolje i uče kroz igru te žude za otkrivanjem novih znanja i vještina.





Pripremila: Ivana Matas 







Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

KRUMPIR OD TISUĆU SLOJEVA

JE LI SIJEČANJSKA DEPRESIJA STVARNA?

LOSOS I PESTO OD SJEMENKI BUČE