ŠTO NAKON NEUSPJEHA?
Što nakon neuspjeha?
Nitko nije savršen i stoga je
prirodno da tijekom procesa učenja griješimo i doživljavamo neuspjehe. Načelo pokušaja i promašaja, prilagodbe
i ponovnog pokušaja, ugrađeno je u samu prirodu. Pogreške su nužan dio napretka. Pogrešku
možemo shvatiti, ili kao neuspjeh, ili kao lekciju, ili kao izazov, ili kao
ukor. Možemo reći: ‘Ja to mogu’, ili ‘Ja to ne mogu’, a da niste niti pokušali.
Najveći napredak i uspjeh ostvarili su ljudi koji su imali hrabrosti uvijek
iznova pogriješiti.
Dva razloga za neuspjeh
Postoje dva glavna razloga zbog kojih poduzetnici doživljavaju
neuspjeh.
Prvi je da se boje neuspjeha tako da se ukoče i ne naprave ništa.
Svaki dan ustaju i odlaze na posao i uvijek imaju hrpu razloga zašto ne mogu
dati otkaz i pokrenuti vlastiti posao.
A drugi razlog zbog kojega doživljavaju
neuspjeh jest taj što ga ne doživljavaju dovoljno često. Mnogi poduzetnici uspiju do jedne točke, a zatim
stanu i zadovolje se postignutim. Tako njihov biznis dostiže plafon i prestane rasti. U tom
trenutku poduzetnik mora riskirati neuspjeh da bi njegov biznis ponovo počeo
rasti.
U današnjem svijetu koji se strahovito
brzo mijenja ljudi koji ne riskiraju zapravo
najviše riskiraju. Ako ne poduzimate ništa, pregazi vas vrijeme. Zato je bolje
poduzimati i činiti pogreške, jer na tom putu najviše rastete i učite.
Tajna uspjeha jest spremnost na pogreške i učenje iz tih
pogrešaka. To je poduzetnički posao. Posao poduzetnika je da postavlja stalno
nove ciljeve, stvara planove i strategije, predviđa moguće prepreke, griješi i
riskira neuspjeh. Što više pogrešaka napravi to postaje iskusniji i pametniji
te napreduje brže zahvaljujući učenjima na tim pogreškama.
Razlika između zaposlenika i poduzetnika
Tu se upravo krije razlika između zaposlenika i poduzetnika. Kada bi
zaposlenici radili puno pogrešaka dobili bi otkaz. Za njih one znače neuspjeh.
I zato čine sve što mogu da ne griješe. Rade sve onako kako kompanija u kojoj
rade to traži od njih, slijede pravila i trude se da odrade svoj posao
ispravno. I zato su dobri zaposlenici. Zaposlenike i zapošljavaju zato da ne
griješe. Posao zaposlenika je da ne riskira,
a posao poduzetnika je da riskira, griješi i ponekad doživi neuspjeh.
Naravno da poduzetnici nisu kao muhe bez glave i
ne srljaju u svaki poslovni pothvat. Kroz iskustvo nauče učiti iz pogrešaka i
nauče birati rizike. Što se više razvijaju vaše poduzetničke vještine, to ćete
biti vještiji u preuzimanju rizika i pravljenju pogrešaka. Nitko ne voli
neuspjehe pa ni uspješni poduzetnici, razlika je samo u tome što oni znaju da
je neuspjeh dio procesa poslovnog uspjeha. Svaki put kada doživimo neuspjeh
blizu smo neke nove spoznaje u svom učenju i napretku.
Primjerice, kada smo bili bebe i još nismo znali
hodati, ustajali bismo i padali,
dizali se ponovo i padali sve dok jednog dana nismo prestali padati i počeli
hodati. U trenutku kada smo prohodali prestajali smo biti bebe i postali smo
djeca. Zatim smo naučili pisati, čitati, voziti bicikl pa automobil i tako
svaki put kada naučimo neku novu vještinu postajali smo novi i bolji mi i naš
svijet se mijenjao nabolje. Mi smo bolji jer imamo nove vještine i sposobnosti
koje do tada nismo imali.
Tako isto i poduzetnici moraju naučiti mnogo toga
i to brzo. Poduzetnici nemaju luksuz sigurne plaće, nego moraju griješiti i brzo ispravljati
pogreške i učiti. Ako izbjegavaju griješiti, ili se prave da nisu pogriješili,
ili krive nekog drugog za svoje pogreške, tada proces učenja postaje pretežak i
mnogim poduzetnicima biznis propada. Morate brzo učiti zato što stvarate nešto
ni iz čega. A jedna od najvećih radosti poduzetništva jest sposobnost da neku
ideju pretvorite u stvarnost, u uspješan biznis, u što kraćem razdoblju.
Prilike da naučimo nešto novo i o sebi i o
biznisu
Pogreške su i prilike da naučimo nešto novo i o sebi i o biznisu.
Na pogreške gledajte kao na znak stop. Pogreške nam govore da stanemo i
razmislimo. One su signali da naučimo nešto novo, nešto što do tada nismo
znali. I zato svaki put kad pogriješite zastanite, razmislite i iskoristite
priliku da naučite nešto što ne znate.
Kada otkrijete što je to i naučite
lekciju bit ćete zahvalni na pogrešci. Ako ste uznemireni, ljutiti, bijesni, ili krivite nekoga drugoga za pogrešku,
ili se pravite da se nije niti dogodila, to jednostavno znači da niste dovoljno
dobro razmislili i da niste ništa naučili. Zato nastavite dalje učiti.
Pripremila: Ivana Matas
Primjedbe
Objavi komentar