ŠTO UTJEČE NA OBLIKOVANJE PRVOG DOJMA?
Prethodno iskustvo
Vidimo li neku osobu prvi put, ona nas može nas podsjetiti na nekog koga već poznamo, člana naše obitelji, prijatelja ili kolegu. Tada se prema njoj, često nesvjesno, ponašamo sukladno odnosu koji imamo s osobom na koju nas ona podsjeća. Primjerice, ako na poslu upoznamo novu kolegicu koja nas podsjeća na našu najbolju prijateljicu, ponašat ćemo se prema njoj srdačnije, bit ćemo pristupačniji, spremniji na kontakt.
Stereotipi
Pri upoznavanju određene osobe o kojoj nemamo nikakvih podataka nastojat ćemo si pomoći svrstavajući je u nama poznate kategorije. Uz pretpostavku da o nekim društvenim grupacijama imamo relevantne informacije ili “znanja” usmjerit ćemo naša razmišljanja u tom smjeru. Nažalost, generalizacijom tj. pripisivanjem određenih karakteristika cijelim skupinama nećemo daleko doprijeti. Jesu li svi Nijemci pretjerano savjesni, svi filozofi pričljivi, a žive li baš svi umjetnici, bez iznimke, u svojim posebnim svjetovima? Odbacimo stereotipe, prihvatimo činjenicu da svaki pojedinac ima svoje individualne značajke.
Spol
Istraživanja su pokazala da je muškarcima prilikom prvog dojma važnija fizička privlačnost, a ženama je važnija osobnost i financijska stabilnost. Takve rezultate tumačimo evolucijski: muškarci promatraju kod žena njihov “reproduktivni potencijal”, a žene traže sigurnost, zaštitu i dom.
Redoslijed prezentiranih informacija
Rezultati istraživanja su ukazali na pojavu kako prve informacije više utječu na dojam koji stvorimo. Kada informacije prikazuju osobu u različitom svjetlu, prve informacije se pripisuju osobinama ličnosti, a kasnije oprečne informacije kao odraz trenutne situacije.
Pogreške pri procjenjivanju
Pod pogreškom prvog dojma podrazumijevamo sklonost ili tendenciju da ljude procjenjujemo pod utjecajem prvog utiska. Druga pogreška je halo efekt – tendencija da određenu osobu procjenjujemo na osnovi općeg dojma ili neke dominantne osobine, iako nema stvarne povezanosti između osobine koja se procjenjuje i općeg dojma, odnosno dominantne osobine.
Zaključak
Na kraju, možemo se podsjetiti na izreku da svatko vidi ono što je u njemu (ili što je njemu važno). To podržava i zanimljiv rezultat psihologijskih istraživanja koji ukazuje kako su dojmovi jednog promatrača o različitim ljudima često sličniji nego dojmovi različitih promatrača o istoj osobi.
Pripremila: Ivana Matas
Primjedbe
Objavi komentar